"המדריך המלא לטיפול זוגי" חלק א'- פורסם ב YNET

לכתבה המלאה באתר YNET לחצו כאן\ מאת: מיכל בלאושטיין

משברים הם חלק בלתי נפרד מכל מערכת יחסים.

מתי כדאי לפנות לייעוץ? מה קורה בפועל בקליניקה? איך בוחרים יועץ מתאים וכמה זה עולה?

המדריך המלא לטיפול זוגי

לרוב הפנייה לייעוץ זוגי הינה בעקבות אירוע דרמטי, "הקש ששבר את גב הגמל", לעיתים מדובר בחשיפה של בגידה פיזית או רגשית, הצהרה של אחד מבני הזוג שהוא רוצה לפרק את החבילה, או ויכוחים ומריבות על נושא מסוים שהפכו בלתי נסבלים. במקרים אלו אחד מבני הזוג לפחות שואל את עצמו בדרך כלל- האם המקרה שלנו ניתן לפתרון? ואיך בכלל לבחור יועץ? ומה קורה בתהליך זה?

מתי כדאי לפנות לייעוץ זוגי?

בכל מקרה של משבר זוגי, החל מגילוי בגידה רגשית או פיזית, ויכוחים ומריבות חוזרות ובלתי פוסקות, תחושת בדידות וריחוק, שחיקה באהבה ובאינטימיות, מחשבות על פתיחת הנישואין, ירידה בחשק או אי שיתוף פעולה מיני, חוסר הסכמה בנושאים הקשורים לגידול ילדים, הבאת ילדים, מעורבות המשפחה המורחבת, עניינים כספיים, ועוד.

למעשה, התשובה היא פשוטה וחד משמעית: לא משנה כמה חמור המשבר, או כמה שחורה התמונה הזוגית שלכם, כל עוד שניכם מוכנים להגיע לייעוץ, אפילו לפגישה ראשונית, אז כדאי מאוד להגיע.

במשך שנים שאני יועצת זוגית אני יכולה להעיד בלב שלם, אין שום קורלציה בין חומרת המשבר או סוג המשבר, לבין סיכויי ההצלחה של תהליך הייעוץ. למעשה ישנם שלושה גורמים אשר יקבעו את סיכויי ההצלחה של התהליך שאינם קשורים כלל למשבר עצמו:

  1. רצון- ולו הזעיר ביותר של כל אחד מבני הזוג לתקן
  2. הגורם האישיותי- מאפיינים אישיותיים יכולים לקבוע את קצב השינוי וגם את הסיכויים לשינוי.
  3. איכות הייעוץ- מקצועיות, ניסיון, חיבור אישי, ודבקות במטרה של היועץ.

סוגים שונים של ייעוץ

קיימים סוגים שונים של יועצים, הנבדלים בראש ובראשונה בהכשרה הפורמלית שלהם, והן באוריינטציה האישית והטיפולית שלהם:

 "מטפלים זוגיים" הינם בעלי תואר שני טיפולי (פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מטפלים באומנות, ויועצים חינוכיים) אשר עברו הכשרה במוסד מוכר  ל"טיפול זוגי" המכשיר מטפלים מוסמכים לעבודה בתחנות לטיפול במשפחה הפזורות ברחבי הארץ. התהליך הוא תהליך עומק, פסיכודינמי לרוב, מערכתי, ונוגע גם במשפחת המוצא, פחדים עמוקים, טראומות,  ומאפיינים אישיותיים.

יחד עם זאת קיימים "יועצים זוגיים" אשר עברו את ההכשרה אך לא במלואה והעדיפו לפנות לדרך עצמאית ולא לעבוד בתחנות הרשמיות, או יועצים אשר רכשו הכשרה ב"ייעוץ זוגי" במוסדות לא רשמיים. הגדרה זו רחבה יותר ויכולה לכלול אף היא פסיכולוגים, עובדים סוציאליים או יועצים חינוכיים, אך גם אנשי חינוך, ניהול, ארגון, ואחרים. המשמעות היא שהתהליך יכל להיות פסיכודינמי או יותר פרקטי, תלוי ביועץ וברקע המקצועי שלו.

בנוסף קיימים "מאמנים זוגיים", אשר עברו הכשרה בתחום האימון. זהו תחום בו האוריינטציה היא באופן מובהק בהווה ובעתיד, ופחות בעבר. למאמנים כלים לניתוח ולבניית תוכנית פעולה זוגית להעצמת הזוגיות.

איך לבחור יועץ?

ההגדרות עשויות להיות מבלבלות ללא ספק. אז הינה לפניכם מספר שאלות שכדאי שתשאלו את עצמיכם לפני שאתם מחפשים יועץ זוגי\ מטפל זוגי\ מאמן זוגי.

  1. תקציב- אם התקציב שלכם מוגבל, כדאי שתפנו לתחנות לטיפול משפחתי של הרווחה, שם הטיפולים זולים יותר. אם אתם חוששים מפנייה לתחנות מכל סיבה שהיא, חפשו באזור מגוריכם יועץ מומלץ במחיר שמתאים לכיס שלכם. המחיר של שעת ייעוץ לא משקף בהכרח את איכות הייעוץ שתקבלו.
  2. ניסיון – בדקו מה ההכשרה ומה הניסיון של היועץ. והחליטו האם התשובה מתאימה לכם. בכל מקרה לא הייתי ממליצה לפנות ליועץ זוגי ללא רקע אקדמי עשיר ובנוסף הכשרה זו או אחרת בתחום הזוגי ו\או ניסיון מעשי רב.
  3. המלצות- מחברים, קולגות, מכרים. אל תחששו לפנות ולהתייעץ עם מכרים או בני בני משפחה אשר עברו תהליך דומה בעבר.
  4. בירור אישי- קראו את עמוד האינטרנט של היועץ, חפשו מידע עליו בגוגל, פייסבוק. לא תמיד תמצאו אבל לעיתים תוכלו לקרא מאמרים שכתב וללמוד על הגישה של היועץ בנושא שרלוונטי לזוגיות שלכם.
  5. אינטואיציה- כבר בשיחת הטלפון הראשונית תוכלו להרגיש האם יש לכם חיבור ראשוני עם היועץ. האם הוא מדבר בשפה שלכם, האם הוא נעים, האם היתה כימיה ביניכם, האם אתם סקרנים פגוש אותו.

זכרו- כדאי מאוד להגיע לפגישה ראשונה, אך היא אינה מחייבת המשך פגישות דווקא אצל היועץ הראשון שנתקלתם בו. אם אין חיבור- עברו לחפש יועץ אחר..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top