"סודות של זוגות מאושרים" חלק ב'- פורסם ב "לה גוש"

מאת: מיכל בלאושטיין פורסם בעיתון אזורי משגב "לה- גוש"

במדור הקודם הצגתי את חמשת הממצאים המרכזיים מתוך סקירה של מספר מחקרים אשר בדקו את הגורמים לזוגיות מאושרת. במחקרים אלו השתתפו לפחות 30 זוגות אשר העידו על עצמם כי הם חיים בזוגיות מאושרת. חמשת הגורמים אשר הוצגו היו- מחויבות, נאמנות, חברות, מוסריות ושותפות.  בחלק ב', על הסודות של זוגות מאושרים, אציג ממצאים נוספים, אשר חזרו בחלק מהמחקרים ולדעתי הם חשובים לזוגיות מאושרת:

אהבה

על פניו ברור מאליו כי יופיע ערך האהבה במחקרים על זוגיות מאושרת. ואין ספק כי רגש של אהבה בן בני הזוג הכרחי לשביעות רצון מהקשר הזוגי. יחד עם זאת מעניין לציין כי "אהבה" לא הופיע באופן גורף כדבר החשוב ביותר. אלא הופיע כערך חשוב אך שניוני. כאמור, ערכי המחויבות, הנאמנות והחברות הופיעו קודם. נשאלת השאלה האם זוגיות יכולה "לחיות" גם עם רק מעט "אהבה"? התשובה מורכבת. ככל הנראה זוגות מאושרים תופסים קשר אוהב כקשר שיש בו את חמשת המרכיבים שצויינו לעיל. ועל כן לא הזכירו במפורש את המילה "אהבה". 

דיווח על זוגיות מאושרת של ההורים

גורם מעניין שהופיע ברשימת הסודות של זוגות מאושרים הוא זוגיות מאושרת של ההורים. כמו שכבר ציינתי כאן באחד המדורים, התנהגות זוגית עוברת בתורשה. אנחנו לומדים באופן מודע ושאינו מודע כיצד יש להתנהג בקשר זוגי. כאשר ראינו זוגיות טובה אצל ההורים סיכוי טוב שנדע באופן טבעי לשחזר התנהגויות אלו בזוגיות שלנו. נקודה חשובה למחשבה על חשיבות הקשר הזוגי הטוב עבור הסיכוי של ילדינו לחיות בזוגיות טובה בעתיד.

חופש להשיג מטרות

זוגות מאושרים דיווחו כי הם תופסים את בן הזוג כמי שמאפשר להם חופש פעולה להשיג את המטרות האישיות בחיים. כלומר, מעודד ותומך בהתפתחות אישית ומקצועית. בזוגיות מאושרת השניים מעוניינים באושר של השני ודוחפים אותו לפעול על מנת להשיג את האושר, גם מחוץ לזוגיות ולמשפחה.

מודעות לרגשות של בן הזוג

זוגות מאושרים מעידים כי בן הזוג שלהם יודע מה הם מרגישים ופועל על מנת למזער רגשות שליליים. מדובר לא רק ביכולת לזהות רגשות אלא גם ברצון לראות את הרגשות הללו ולפעול על מנת לשמור על רגשות חיוביים ולסייע במקרים של רגשות שליליים.

ילדים

הרבה מאוד זוגות הסבירו כי הילדים הם אחד הגורמים לזוגיות המאושרת. ראשית כיוון שהילדים מעודדים לאורך החיים את בני הזוג לפתור קונפליקטים כדי לשמור על משפחה. ושנית כיוון שהילדים הם מקור לשיחה, עניין ושותפות בן בני הזוג. ושלישית, הילדים הם מקור בפני עצמם לשמחה, צחוק ואושר בבית.

תקשורת

היכולת של בני הזוג לדבר ולהישמע היא מהתכונות החשובות של זוגיות מוצלחת. תקשורת היא לא רק במינון אלא באיכות. כלומר לא בהכרח כמה פעמים ביום בני הזוג מדברים בטלפון או פנים אל פנים, אלא מה הרגשות שצפים כאשר בני הזוג מדברים. האם הם מרגישים שמבינים אותם, האם נוח להם לחשוף את הרגשות והתכנים בפני בני הזוג. למעשה "תקשורת אפקטיבית" היא מהבסיס של כל זוגיות מוצלחת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top