"סודות של זוגות מאושרים" חלק א'- פורסם ב "לה-גוש"

מאת: מיכל בלאושטיין\ "לה גוש" 2016 העיתון של תושבי משגב

הרבה מאוד מחקרים נעשו במטרה לבדוק גורמי סיכון לפרידה בין בני זוג, והשלכות של פרידה כזו על הזוג והילדים. מעט מאוד מחקרים בדקו מה הגורמים לנישואים מאושרים? לאחרונה ערכתי סקירה של מספר מאמרים מהשנים האחרונות אשר בדקו מה הגורמים התורמים לזוגיות מאושרת של בני זוג החיים יחד הרבה מאוד שנים. או במילים אחרות- מה הסודות של זוגות מאושרים?

בכל המחקרים הללו השתתפו זוגות החיים יחד לפחות 30 שנה ומעידים כי הם מאושרים, יחד וכזוג. בחלק מהמחקרים נערכו ראיונות עומק לזוגות ובאחרים הועברו שאלונים בהם השניים התבקשו לסמן את הגורמים אשר תרמו ובאיזו מידה לזוגיות המאושרת שלהם. הממצאים ברובם לא מפתיעים, אך  מעניין וחשוב להציץ בהם. היום אתייחס לחמשת היסודות אשר חזרו באופן עקבי בכל המחקרים: מחויבות, נאמנות, חברות, מוסריות ושותפות –

מחויבות לכל החיים

הכוונה היא מחויבות לקשר הזוגי הנוכחי באמצעות טקס או חוזה. והכרה כי הזוגיות והמשפחה הינם ערך חשוב ויש לשמור עליו. מחויבות כזו מעוררת תחושה של ביטחון בקרב בני הזוג, כיוון שהם מרגישים כי לא רק הקשר ביניהם שומר עליהם יחד, על אלא גם ערכים חיצוניים אחרים. כך נוצרת תחושה כי יש עוד מעקה בטיחות לזוגיות, וכי יש אינטרס נוסף לבן הזוג לשמור על המשפחה יחד, גם בתקופות של טלטלה זוגית.

נאמנות

כאשר בני הזוג מצהירים כי הם שומרים נאמנות  לבן הזוג הדבר נוסך בהם תחושה של ביטחון. הידיעה כי בן הזוג נאמן מסיר את החשש, יש לומר אף את החרדה מפני בגידה חלילה. נאמנות אבסולוטית, כערך ולא רק כלפי בן הזוג הנוכחי, מביאים שקט ונחת לקשר הזוגי, ומגבירים את שביעות הרצון של השניים מהזוגיות והחיים בכלל.

חברות- הערכת בן הזוג כחבר הכי טוב

בכל המחקרים זוגות מאושרים דיווחו כי בן הזוג הוא חבר טוב. שהם יכולים לשתף אותו בהתלבטויות בעניינים אישיים, משפחתיים, ענייני קריירה ויחסים עם קולגות וחברים. הערכת בן הזוג כחבר תורמת לתקשורת טובה, ויוצרת עניין בן בני הזוג מבחינה קוגניטיבית כיוון שהם מרגישים כי נעים להם להתייעץ ולשוחח האחד עם השני.

ערכי מוסר איתנים

כאשר בני הזוג נתפסים כמוסריים האחד בעיני השני אזי נוסף רובד נוסף לביטחון בקשר הזוגי. מוסריות עשויה להוביל לנאמנות, למחויבות, ליושר, לכנות, לנתינה, ולעוד הרבה תכונות טובות אשר בפני עצמן יוצרות תקשורת טובה יותר בקשר הזוגי. התנהגות ערכית יוצרת סביבה שנעים יותר לחיות בה באופן כללי, וגם בן בני זוג בתוך המשפחה.

שותפות- רקע או תחביבים משותפים

מחקרים מראים כי בני זוג אשר מגיעים מרקע דומים יש להם סיכוי גדול יותר להישאר יחד יחסית לבני זוג המגיעים מרקעים שונים. הסיבה היא פשוטה, כאשר אנחנו דומים אנחנו יכולים להבין יותר טוב את השפה של בן הזוג, את ההתנהגות שלו, את התגובות שלו, הערכים יהיו דומים יותר, והציפיות מהחיים ביחד. כל אלו עוברים ב"תורשה" ואנו סופגים לאורך כל החיים ערכים מתוך התרבות בה גדלנו, וככל שהתרבות שלנו דומה יותר כך נבין טוב יותר את בן הזוג ונוכל לתקשר טוב יותר ולהפחית את מדד המריבות בבית.

מעבר לכך כאשר לשני אנשים יש תחביבים משותפים יש להם משהו שהם אוהבים לעשות יחד. למשל כאשר שני בני זוג יודעים כי הם אוהבים ללכת לסרטים, או שלשניהם תחביב לשחק טניס או כדורסל, או לצאת לטיולי גיפים או קמפינג. כאשר אין תחביבים משותפים קשה יותר למצא זמן איכות יחד בתוך לוח הזמנים הצפוף של החיים המשפחתיים.

בשבוע הבא אציג את החלק השני של המאמר ובו ממצאים נוספים ממחקרים על הסודות של זוגות מאושרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top